
فرقه نعمت الهیه گنابادیه مسلک خود را منتسب به ساحت امیرالمؤمنین حضرت علی علیهالسلام میدانند درحالیکه با نگاهی به مکتوبات اقطاب و مشایخ آنان، انحرافات متعددی مشاهده میشود تا جایی که شأنیتی همانند واقعه غدیر برای خودشان قائل شدهاند .
حسین تابنده دریکی از مکتوباتش از ملاسلطان گنابادی آورده است که وی در فرمان قطبیت پسرش ملاعلی نوشته: در پوشیده نماند که چون هر یک از اولیای عظام را در زمان حیات و بعد از ممات، خلفا و نوّاب لازم که رشته دعوت منقطع نشود بلکه در بقاع ارض و در جمله زمان حکم «یا أیها الرّسول بلّغ ما اُنزل إلیک» جاری باشد !!
فرد معلومالحالی همچون ملاسلطان، خود را منصبدار حضرت رسول اکرم (صلیالله علیه و آله) معرفی میکند که با استناد به آیه «یا ایھا الرسول بلغ…» فرزندش نورعلیشاه را بهعنوان امام مفترض الطاعه در غدیر خم، می شناساند. به عبارتی مزار بیدخترا همان غدیر خم و ملا سلطان مؤسس فرقه گنابادی، شایسته آیه «یا ایھا الرسول بلغ» و فرزندش نورعلیشاه برگزیده غدیر برای دراویش بیچاره ترسیم میکند و بایستی همان شأنیت غدیر را برای اقطاب و مشایخ خود قائل شوند .
هبهالله جذبی پدر قطب فعلی فرقه نعمت الهیه در تائید این بدعت آشکار، دریکی از مکتوباتش آورده است: در زمان غیبت امام زمان (عجلالله تعالی فرجه) این امر مهم که موجب آیه مبارکه «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی، امروز دین شما را برایتان کامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم که موجب اکمال دین است ساقط و نسخ نشده، لذا باید عقلاً و نقلاً و فضلاً در زمان غیبت هم این عمل را انجام دهند و آنها مجازین در درایت و بزرگان عرفا میباشند که به اجازهی متصله به وسایط به امام (علیهالسلام)از مستعدین اخذ بیعت مینمایند .
مسیرگمراهی دراویش فرقه نعمت الهیه بیانتهاست .....